Till Byggnadsarbetaren

Min första pappa vara murare. Upplärd till yrket under 30-talet och kvar fram till pension. Min andra pappa var snickare. Också han upplärd under 30-talet. Den första gjorde inte mycket annat än sitt yrke – den andra var både handbollsspelare och bandyspelare. Beroende av vilken säsong. Min son utbildade sig till snickare sådär 75 år senare, och mycket av byggnadsarbetarens maskulinitetsidé levde kvar, och lever ännu kvar. Min son var förresten också handbollsspelare med alla de maskulinitetsidéer som finns i den sporten. Han är dock inte kvar i varken yrket eller handbollen.

I dag har jag deltagit i en tyst minut för att hedra Byggnads döda och skadade arbetskamrater. Det var en uppmaning som jag fick på facebook, som jag kände starkt för. En vädjan från Byggnads där byggnadsarbetare uppmanade till en tyst minut över hela Sverige. Detta för att sätta fokus på deras arbetsmiljö, och för att påminna om att det fortfarande finns byggnadsarbetare som dör på arbetet. När jag stod där på balkongen och var tyst tänkte jag också på det som jag skrev när jag meddelade på Facebook att jag tänkte vara med. Jag tänker på hur den maskulinitetsbild som fortfarande råder, inte minst inom byggnadsområdet, kanske faktiskt är med och bidrar till att det sker olyckor och dödsfall inom deras område. Ja, inom många områden i samhället.

Mycket av de olyckor och det våld män utsätts för, är förorsakat av den bild av maskulinitet som råder. Den som säger att pojkar och män bör utsätta sig för risker för att inte ses som en ”fjolla” eller ”kärring”. Jag ser fortfarande byggnadsarbetare som går utan livlinor på smala brädor. Jag ser det när hus byggs här i Hallsberg och jag ser det när män skottar snö från taken på vintern.

Jag hoppas att Byggnads tog vara på vad jag skrev på Facebook. Att vi i Män för jämställdhet gärna kommer och pratar med byggnadsarbetare om förändring av maskulinitet.

 

Tomas W.

5 Svar to “Till Byggnadsarbetaren”


  1. 1 Bo 9 juni, 2011 kl. 17:47

    Var det inte 57 män och 1 kvinna som dog i arbetsplatsolyckor 2010?
    Varför tar media då upp att det är kvinnor som skadas på arbetsplatserna?
    Det kan man fråga sig!

  2. 2 Inez Lund 21 juni, 2011 kl. 11:57

    Pär Ström på GenusNytt skriver om manliga feminister a la Solanas.

    Valerie Solanas i sin klassiska bok SCUM-manifestet:

    ”Svaga män som mjäkar med kvinnorörelsen förtjänar inget annat än förakt, men det finns ingen anledning att visa det. Låt dom mjäka sig. Låt oss utnyttja dom och låt dom springa våra ärenden. Låt dom tala sig hesa för jämställdhet mellan könen. Låt dom arbeta för mannens mentala och sociala kastrering. Låt dom nyttiga idioterna hjälpa till med att förbereda arbetet för mannens kastrering och slutliga fysiska likvidering.”

    Valerie Solanas:

    ”Under en period är det inte svårt att tänka sig en könskamp där det finns en strävan efter jämställdhet. Men det är inte vår strävan på längre sikt. Det gäller i denna kamp att inte tappa siktet på målet att förinta mannen. Jämställdheten innehåller både steg i rätt riktning och många faror. Många män kommer att ställa upp i kampen för jämställdhet med manipulativa syften.”

    Hur känns det? Tar kvinnor er på allvar?

    • 3 Christer Karlsson 4 augusti, 2011 kl. 14:46

      Inez Lund

      Tack för MFJ inspirerande blogg!

      Hur många har läst Valerie Solanas Scum manifest
      Det finns en nyckelmening i Scum: ”En kvinna vet instinktivt att det enda som är fel är att skad andra och att meningen med livet är kärlek” Valerie själv betraktade Scum som ett litterärt och hypotetiskt verk. Det finns ingen organisation som heter SCUM.
      Fokusera på kärleken och på Valeries tragiska liv.

  3. 4 TomasWe 27 juni, 2011 kl. 16:51

    På kommentaren från Inez, har jag skrivit mina funderingar på min personliga blogg som du finner här: http://tomaswetterberg.webblogg.se/2011/june/ar-jag-en-nyttig-idiot.html#comment

    Hälsar Tomas W

  4. 5 Christer Karlsson 4 augusti, 2011 kl. 14:58

    Inez och Tomas
    Lägg till a i skada

    Scum manifest
    Mannen är en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit och en biologisk olycka. För civiliserande kvinnor återstor bara att störta regeringen, eliminera det ekonomiska systemet och förstöra det manliga könet. Hur mår Sara Stridsberg, översättning och förord av Scum
    ”Jag har aldrig älskat en text som jag älskat Valeries text. Ingen text har förändrat mig så” Jag får lyssna på Saras sommarlovs prat i P1 och fördjupa mig i Saras tankar.
    Har ni mer fakta om Sara som författare och ev.dramatiker.


Lämna en kommentar




klicka och kom till män för jämställdhets hemsida

Arkiv